Edytor PDF

Edytor PDF w Agent21 to wszechstronna funkcja, która pomoże Ci pracować w plikami PDF pobranymi z aplikacji sprzedażowych, jak również plikami które masz na swoim komputerze z innego źródła.

W skrócie: Edytor PDF w Agent21 pozwala na:

  1. zmianę kolejności stron PDF metodą przeciągnij-i-upuść
  2. usuwanie poszczególnych stron z PDF
  3. dodawanie nowych stron
  4. łączenie kilku PDF w jeden dokument
  5. eksport stron PDF do: JPG, PNG, BMP
  6. zapis treści tekstowej PDF do pliku tekstowego (nie dotyczy skanów!)
  7. Eksport zaznaczonego fragmentu strony do pliku graficznego
  8. oznaczanie tekstu kolorem (podświetlanie)
  9. zaczernianie tekstu (łatwa anonimizacja) do wydruku / zapisu graficznego
  10. dodawanie podpisu, pieczątki (z pliku graficznego) w dowolnym miejscu na stronie
  11. oznaczanie tekstu ramką lub prostokątnym / eliptycznym / okrągłym podświetleniem
  12. dodawanie własnej grafiki z dysku komputera w dowolnym miejscu na stronie
  13. dodawanie własnego tekstu na stronie – zarówno wielolinijkowego, jak i skalowanego jednolinijkowego z opcją obrotu
  14. szyfrowanie / deszyfrowanie PDF

… a to wszystko przy pomocy czytelnych funkcji na ekranie.

Do czego może Ci się przydać edytor PDF w Agent21:

SCENARIUSZ I:

  1. wystawiasz polisę / ofertę i pobierasz PDF z TU
  2. edytujesz w edytorze PDF:
    – dodajesz podpis / pieczątkę / własne logo / własną reklamę i co tylko chcesz
    – zaznaczasz klientowi gdzie ma podpisać albo na co ma zwrócić uwagę
    – dodajesz własny PDF na końcu – z reklamą swojej agencji lub innymi treściami, które chcesz aby klient dostał łącznie i nierozerwalnie z oryginalnym dokumentem z TU.
    – wkurza Cię, że jest jakaś niepotrzebna strona z systemu TU, której nie chcesz wysyłać do klienta – to ją USUWASZ z pliku PDF
  3. szyfrujesz PDF hasłem (PESELem / REONem odczytanym z dokumentu)
  4. wysyłasz mailem wprost z Agent21 do klienta.

SCENARIUSZ II:

  1. masz zaszyfrowany plik PDF i chcesz usunąć hasło
  2. otwierasz edytor PDF, wczytujesz plik do edytora
  3. zapisujesz ten plik po tą samą lub nową nazwą ustawiając opcję brak hasła
    I po kłopocie.

Jak otworzyć edytor PDF

Edytor PDF można otworzyć na kilka sposobów:

  1. Klikamy w ikonę PDF na prawym panelu:

    Dzięki temu możesz otworzyć dowolny PDF, który masz na dysku Windows jak również w repozytorium.
  2. Po pobraniu pliku z aplikacji sprzedażowej – gdy na dole jest kafelek – klikamy go, otwiera się okienko podglądu i jest przycisk:

  3. Przy przeglądaniu bazy danych są odpowiednie ikonki w miejscach, gdzie się tego spodziewacie:
    REPOZYTORIUM:


    Załączniki przy polisach/ pojazdach/ klientach:

Otwieranie pliku PDF

Jeśli otworzyłeś/aś edytor z prawego paska – otworzy się puste okno edytora. Możesz teraz używając górnych przycisków albo otworzyć plik PDF z dysku Windows albo z Twojego repozytorium (bazy Agent21). Możesz również plik PDF „wrzucić” na okno edytora za pomocą myszki metodą „przeciągnij-i-upuść”.

Ekran edytora

  1. panel funkcji i operacji na pliku PDF
  2. panel aktywacji podręcznych zasobników z podpisami oraz predefiniowanymi obrazkami
  3. panel podpisów
  4. podręczny zasobnik z predefiniowanymi obrazkami do umeiszczania na PDF
  5. panel nawigacyjny

Funkcje i operacje na pliku PDF

OTWIERANIE PLIKU PDF

Za pomocą tych przycisków może otworzyć nowy plik PDF do edycji albo z dysku Windows, albo z Twojej bazy danych Agent21. Jeśli plik jest zaszyfrowany – będziesz musiała podać hasło.

ZAPISYWANIE PLIKU PDF

Za pomocą tego przycisku możesz zapisać zmiany w pliku PDF.

W oknie zapisu możesz wybrać co i gdzie chcesz zapisać:

  1. wybierz nazwę pliku do zapisu – jeśli nie zmienisz bieżącej nazwy to plik zostanie zapisany pod tą samą nazwą pliku tym samym utracisz pierwotny obraz pliku.
    Jeśli użyjesz tego przycisku: – program wygeneruje indeks, który zagwarantuje unikalną nazwę pliku.
  2. możesz dodać lub usunąć hasło do pliku PDF. Jeśli jest to plik, w którym występuje PESEL/ REGON lub NIP Agent21 inteligentnie podpowie Ci hasło.
  3. możesz wybrać czy zapisujesz cały plik PDF, czy każdą stronę osobno do oddzielnego pliku z odpowiednio zmodyfikowaną nazwą każdej strony, czy jedną konkretną stronę.
    Zatem możesz wygodnie rozdzielić sobie plik wielostronnicowy – do osobnych plików wg własnych wymagań
  4. możesz również zapisać plik od razu a jednym zamachem do własnej bazy danych Agent21. Jeśli plik już był w bazie – a chcesz w bazie umieścić jego zmodyfikowaną kopię – to użyj czekboksa „Dodaj jako nowy dokument”.

WYSYŁKA MAILEM I DRUKOWANIE

Funkcja wysyłki mailem wymusza zapis dokumentu do bazy Agent21, następnie zamyka edytor PDF i otwiera okno nowej wiadomości e-mail w Agent21 z załączonym tym dokumentem.
Funkcja wydruku pozwala na wybór drukarki i wydruk dokumentu.

EKSPORT PDF

1. Eksport do plików graficznych JPG/ PNG/ BMP

Eksport do pliku graficznego pozwala na zapis każdej strony pliku PDF do osobnego pliku graficznego.
Możesz wybrać:

  1. rodzaj pliku: JPG, PNG, BMP
  2. jakość grafiki (im lepsza jakość tym większy rozmiar pliku)
  3. zapis kolorystyczny – albo jak oryginał (kolor) albo w skali szarość lub czarno-biały (jeśli treść PDF jest nieczarna to tryb czarno-biały może być nieczytelny)
  4. którą konkretnie stronę chcesz zapisać lub wszystkie

2. Eksport do pliku tekstowego

Jeśli Twój PDF nie jest skanem to możesz treść tekstową w nim zawartą zapisać do pliku tekstowego. W zależności od sposobu zapisu pliku PDF przez jego twórcę – tekst jest na stronie różnie ułożony. Dlatego, abyś mógł/mogła wyjąć z niego maksimum informacji, których potrzebujesz w czytelnej formie przygotował dwie opcje eksportu:

  1. zachowaj układ – wyeksportowany tekst maksymalnie przypomina układ tekstu na PDF. To nie znaczy, że tekst będzie ułożony tak samo w 100 %, ale liniami tekst powinien być we właściwym miejscu jeśli chodzi o kolejność
  2. układ wierszami – wówczas wielokolumnowy PDF jest zapisywany wierszami, więc tekst w jednej linii na oryginalnym PDF – będzie w pliku tekstowym – pod spodem linia za linią.

TRYBY PRACY KURSORA MYSZY W EDYTORZE

Kursor myszy pracuje w dwóch głównych trybach:
– tryb wyboru i przesuwania stron, w którym możesz przesuwać dokument, zmieniać kolejność stron

– tryb wyboru obiektów, w którym możesz klikać na dodane przez siebie obiekty i zmieniać ich konfigurację lub usuwać je ze strony

PRZYWRACANIE PLIKU PDF DO STANU SPRZED MODYFIKACJI

Jeśli chcesz cofnąć wszystkie wprowadzone zmiany w pliku PDF i przywrócić plik do stanu początkowego – użyj przycisku jak na powyższym obrazku.

DODAWANIE WŁASNEJ GRAFIKI

W kliknięciu w ten przycisk, możesz wybrać swój własny plik graficzny (JPG, PNG), następnie wyznaczyć myszką obszar i grafika zostanie umieszczona w tym obszarze. Grafika będzie umieszczona w sposób proporcjonalny – a więc taki jaki jest oryginalny plik graficzny.
Jeśli chcesz , aby grafika nie miała tła (bo jest np. białe) to musisz usunąć tło z grafiki. Możesz to zrobić albo za pomocą programy graficznego (np. Photoshop czy podobnego) albo na darmowej stronie, z której sam korzystam: https://www.remove.bg/upload

Możesz również wrzucić plik graficzny metodą przeciągnij-i-upuść z eksploratora Windows wprost na stronę PDF. Potem możesz tę grafikę sobie przesuną w wybrane miejsce na stronie i zmienić jej rozmiar.

DODAWANIE WŁASNYCH PODPISÓW / GRAFIKI Z ZASOBNIKA

W kliknięciu w ten przycisk, po prawej stronie ekranu otworzy się zasobnik „Podpisy”. W zasobniku tym możesz samodzielnie dodawać do bazy swoje własne pliki graficzne:

  1. swój podpis (faksymile)
  2. pieczątkę firmową
  3. logo agencji
  4. jakąś „małą” reklamkę
  5. szlaczek lub inną grafikę

Maksymalne rozmiary grafiki: 800px x 500px i nie więcej niż 100 kB.
Grafika jest zapisywana w Twojej bazie danych i jest dostępna albo dla każdego – albo tylko dla konkretnej osoby, którą wskażesz w oknie dodawania grafiki. W ten sposób nieupoważniona osoba nie użyje faksymile innego pracownika w agencji.
Aby dodać grafikę z zasobnika:

  1. kliknij ją dwukrotnie myszką lub użyj przycisku – grafika pojawi się w lewym górnym rogu aktualnego widoku strony i będziesz ją mógł/mogła przesunąć i zmienić jej rozmiar myszką
  2. złap za grafikę i metodą „przeciągij-i-upuść” przenieś ją na dokument

DODAWANIE PREDEFINIOWANYCH SYMBOLI GRAFICZNYCH

Po kliknięciu w ten przycisk pojawi się zasobnik z predefiniowanymi symbolami, które przygotowałem, abyście mogli wygodnie oznaczać pewne treści klientowi na dokumencie w czytelny, graficzny sposób.
Nie możecie sami nic dodawać do tej listy. Jeśli chcielibyście dodać do tej listy jakiś przydatny symbol o rozmiarze max. 50x50px to podeślijcie grafikę – postaram się dodać.
Aby użyć symbolu z tego zasobnika trzeba go dwukrotnie kliknąć myszką. Pojawi się on w górnej części bieżącego widoku dokumentu. Będziesz go mógł/mogła przesunąć myszką w wybrane miejsce i zmienić rozmiar.

Każdy dodany obiekt możesz myszką przesuwać oraz zmieniać jego rozmiar.

ANONIMIZACJA / OZNACZANIE TEKSTU

Po wybraniu jednej z tych funkcji, możesz myszką zaznaczyć tekst (tak jak w edytorze tekstów) – i Agent21 go:
1. zanonimizuje (zaczerni):

2. oznaczy na żółto


KOPIOWANIE TEKSTU Z PDF

Jeśli chcesz zaznaczyć tekst na stronie i skopiować go do schowka Windows (oraz multi-suflera Agent21) to masz do wyboru dwie opcje:

1. zaznacz znaki i wiersze – czyli tradycyjne zaznaczenia tekstu jak w edytorze tekstów – po zaznaczeniu pojawia się od razu opcja kopiowania:

2. zaznacz tekst ramką – czyli wyznaczasz myszką ramkę prostokątną i program tylko z tego fragmentu kopiuje tekst. Możesz więc kopiować pionowo kolumnami tekst z PDF – osobno każdą kolumnę:

KOPIOWANIE WYBRANEGO FRAGMENTU DO OBRAZKA

Po wybraniu tej opcji – wyznacz myszką prostokąt, który chcesz zamienić w grafikę i skopiować do schowka Windows lub zapisać jako obrazek na dysku. Ta funkcja pozwoli Ci na wyjęcie z pliku PDF tylko fragmentu (np. z jakimś obrazkiem) i pokazanie komuś w mailu lub na ekranie tylko tego kawałka dokumentu.

UMIESZCZANIE TEKSTU WIELOLINIOWEGO NA DOKUMENCIE

Funkcja ta umożliwia umieszczenia na stronie ramki z treścią tekstową, którą wpiszesz z klawiatury. Ramka może mieć kolor obramowania, może mieć tło w wybranym kolorze lub przezroczyste. Tekst może mieć również swój kolor, rozmiar i czcionkę.
Tym sposobem możesz na dowolnej stronie dokumentu PDF umieścić dowolną własną treść i ją jeszcze podkreślić odpowiednią kolorystyką.

Po umieszczeniu tekstu możesz go przesuwać myszą i zmieniać rozmiar ramki. Możesz również zmieniać wygląd ramki po jej kliknięciu.

UMIESZCZANIE JEDNOLINIOWEGO TEKSTU SKALOWANEGO MYSZKĄ

Funkcja ta umożliwia umieszczenie pojedynczej lini tekstu wpisanego przez ciebie z klawiatury na stronie dokumentu. Linia może mieć swoje tło, stopień przezroczystości, kolor obramowania. Tekst może być również obrócony o wybrany prze Ciebie kąt.

Po umieszczeniu tekstu możesz go przesuwać myszą i zmieniać rozmiar. Możesz również zmieniać wygląd ramki po jej kliknięciu.

UMIESZCZANIE KSZTAŁTÓW

Na stronie PDF możesz umieszczać kilka rodzajów kształtów:

  1. prostokąt
  2. koło / okrąg /elipsa
  3. szlaczek

Kształty mają swoje cechy, które konfigurujesz przed umieszczeniem kształtu: kolor obramowania, kolor tła, grubość kreski (dostępne w zależności od rodzaju kształtu)

Po umieszczeniu kształtu możesz go przesuwać myszą i zmieniać rozmiar. Możesz również zmieniać wygląd kształtu po jego kliknięciu.

USUWANIE OBIEKTÓW ZE STRONY

Jeśli chcesz usunąć dodany przez siebie obiekt (tekst, grafikę, podpis, kształt) to możesz to zrobić za pomocą myszy:

  1. zmień trym myszy na „wybór obiektów”:
  2. kliknij prawym przyciskiem myszy obiekt – powinien się zaznaczyć niebieską ramką
  3. wybierz Usuń obiekt

DODAWANIE PUSTEJ STRONY DO PLIKU

W pliku PDF możesz dodawać również puste strony. W ten sposób z łatwością wrzucisz jakiś duży obrazek na początku lub na końcu pliku PDF.

Pamiętaj też, że po dodaniu swojej strony – możesz ją przesunąć myszką w wybrane miejsce. Opis poniżej.

DODAWANIE PLIKU PDF – ŁĄCZENIE PDF

Edytor umożliwia łączenie plików PDF w jeden plik. Wraz z opcją zmiany kolejności stron (opisanej dalej) – możesz z łatwością dodać dowolny PDF do aktualnie edytowanego i sobie tak go skomponować, jak Ci najbardziej pasuje.

Możesz dodać plik PDF z dysku Windows lub z Twojej bazy danych. Strony tego pliku zostaną umieszczone na końcu – za obecnie edytowanym plikiem.
PODPOWIEDŹ: możesz sobie sporządzić jednostronnicowy dokument (zapisany do PDF z Worda) z własną reklamą lub inną treścią „reklamową” i dodawać tę jedną stronę na końcu – lub początku – każdej oferty pobieranej z TU albo polisy.

ZMIANA KOLEJNOŚCI STRON

Aby zmienić kolejność stron musisz na lewym panelu podglądu miniatur stron złapać za stronę myszką i metodą przeciągnij-i-upuść przenieść tę stronę w wybrane miejsce.

USUWANIE STRONY

Aby usunąć stronę – kliknij prawym przyciskiem myszy na wybranej stronie (możesz to zrobić zarówno na lewym panu z podglądem miniatur jak i w głównym edytorze) i wybierz odpowiednią opcję.

OBRACANIE STRONY

Aby obrócić stronę – kliknij prawym przyciskiem myszy na wybranej stronie (możesz to zrobić zarówno na lewym panu z podglądem miniatur jak i w głównym edytorze) i wybierz odpowiednią opcję.